„Naši australští kolegové a samozřejměq i veřejnost se na ni těší,“ řekl na letišti Tomáš Holomoucký, ředitel DB Schenker v České republice, firmy, která přepravu generátoru z Plzně do Austrálie organizovala. Generátor bude sloužit v dolech nedaleko australského Perthu a jeho cesta trvá šest dnů. Samotná nakládka v Praze byla zdlouhavá a nakonec se protáhla o několik hodin. Samotné nalodění generátoru nebylo nijak dlouhé, ale podstatnou část zabraly přípravy. Detailní propracování se nakonec vyplatilo, protože nakládání proběhlo bezchybně.
Mrija je jedináček
Mrija je nejdelším a zároveň nejtěžším letounem, jaký kdy byl zkonstruován. Je poháněn šesti dvouproudovými motory a má také největší rozpětí křídel ze všech letounů v aktivní službě. Byl navržen pro přepravu sovětského raketoplánu Buran a části nosné rakety. Poté, co byl vývoj raketoplánu Buran zrušen, byl letoun odstaven. Po několika letech byl po modernizaci nasazen do obchodního provozu v rámci flotily Antonov Airlines (ADB) se sídlem v Kijevě. Vyroben byl pouze jediný stroj, druhý nebyl nikdy dokončen. Projevila o něj zájem ruská armáda, ale v rámci ukrajinské krize jednání usnula. V Česku se tento obří letoun ukázal jen několikrát. Poprvé to bylo v roce 1989, kdy ho mohli Pražané obdivovat na Starém letišti. Tehdy se stovky lidí bez potíží promenovali po letištní ploše. Dnes se dostat k Mrije bylo velmi obtížné, přísná bezpečnostní opatření na letišti odkázala zájemci na stání za plotem. Mrija byla v Praze ještě letech 2003 a 2004, kdy z Prahy do Taškentu vezla svůj vůbec nejtěžší náklad – zařízení pro budovaný ropovod o hmotnosti 247 tun. Mrija v Praze přistála i v roce 2006.
O letadle Antonov An- 225:
Posádka: 6 |
Váha (bez nákladu): 285 tun |
Délka: 84 m |
Max. vzletová váha: 640 tun |
Rozpětí: 88, 4 m |
Nákladový prostor: objem 1 300 m3, délka 43,35 m, šířka 6,4 m, hloubka 4,4 m |
Výška: 18, 1 m |
Výkon: 6 x ZMKB Progress D-18 turbomotory, 229,5 kNeach |
Objem: 905 m3 |
Dolet s 200 t nákladu: 4 000 km |