Praha 2 v říjnu 2017 a Praha 3 v únoru 2018 přejdou na systém ZPS hlídaný kamerami. Nově se v nich změní poměr míst pro rezidenty vůči volně placeným zhruba na 50:50 (nyní 85:15). Na jaře 2018 by zóny měla zavést i Praha 4. Jak se vše projeví v Praze 10? V metropoli je někde až několikrát vyšší počet aut lidí zde bydlících, než kapacita parkování. Vznikaly chaoticky nekompatibilní zóny. Město (magistrát) i přes sliby mimo restrikce souběžně parkovací domy ani záchytná parkoviště nestavilo. Současné vedení Prahy zarazilo zásadní investice do dopravy, nemá pozemky na stanice budoucího metra. Někteří pražští politici dokonce navrhují strategické dopravní stavby (obchvat, tunelové komplexy) opět odsunout a hledat nová úsporná řešení. Silný je vliv místních radnic. Markantní to je např. v Praze 7, která se doslova chlubí, jak znepříjemňuje život řidičům a silně preferuje množinu cyklistů.
Tonoucí se stébla chytá
Zóny někde v nich bydlícím ulevily, jiné otrávily. Fakt, že Prahy 2 a 3 zásadně zmenší počet míst rezidentům a zvýší platícím, naznačuje, že jde o řešení na vodě, poplatné důvodům politickým, ne matematickým či dopravně-odborným. Podle informací Naší Prahy (www.nasepraha.cz) je postoj Pražanů k ZPS rozporuplný. Obvykle se soudí, že jde o krátkodobou úlevu rezidentům, ne o systémové řešení. Samotná namalovaná modrá čára + výběr peněz žádná nová parkovací místa nevykouzlí. Že zaparkujete negarantují. Poplatky se navýšily. Druhé auto v rodině, živnost či absence trvalého pobytu přinášejí starosti. Celopražská jedna ani dle přirozených spádových lokalit nevzniknou. Lidi ovšem každodenní situace (desítku nevyjímaje, zaparkovat je tu na infarkt) strašlivě trápí. I dle sofistikovanějších odhadů ale vhledem ke změnám ZPS v Prahách 2 a 3 a novým v Praze 4 nelze spekulovat, jak bude za rok v Praze 10 situace vypadat.
Situace se za rok změní
V roce 2012 Praha 10 zaplatila detailní analýzu – odborníci z Dopravní fakulty navrhovali více variant jdoucí do úrovně ulic i dle denní doby, tedy nikoli plošný zásah. Hlavní město tehdy uvedlo, že chce parkování řešit celopražsky. To nenastalo. Nyní rada Prahy 10 rozhodla o vypsání poptávkového řízení na zhotovitele nové analýzy parkování. Studie je nutným a nezbytným podkladem pro rozhodování o zavedení či nezavedení parkovacích zón. O nich by mohlo rozhodovat příští zastupitelstvo vzniklé z komunálních voleb 2018. „V následujících dvanácti měsících dojde k výrazným změnám v systému parkování v sousedních městských částech. Necháme si proto vypracovat studii, která bude mapovat dopad těchto změn na parkování v Praze 10,“ vysvětluje radní pro dopravu Martin Hejl (ODS). Sousední MČ Praha 15 (Hostivař a H. Měcholupy), 22 (Uhříněves), Štěrboholy, Dolní Měcholupy a další MČ poštovní „desítky“ tímto zavázány nejsou. Jejich radnice by mohly navrhnout „svá“ řešení, včetně nekompatibilních.
Výsledky nejdříve za rok.
Rozhodne se po volbách 2018
Novou studii požaduje magistrát jako nutný podklad pro případné další rozhodování o zavedení zón. Studie z roku 2012 je pro současnost nepoužitelná. „Požadavek magistrátu jasně říká, že nesmí být starší než dva roky, což předešlá studie, kterou máme k dispozici, již nesplňuje. I kdyby však byla novější, nereflektovala by připravované změny na územích Prahy 4, Prahy 2 a Prahy 3. Právě ty přitom dost možná v některých oblastech ovlivní parkování občanů. Připravovaná studie musí všechny důsledky těchto změn zachytit, její výsledky budeme mít nejdříve v létě příštího roku. Ambicí současné rady není `protlačit` zásadní rozhodnutí o způsobu parkování pár týdnů před komunálními volbami. Veškeré podklady proto důkladně připravíme budoucí radě a zastupitelstvu, která budou mít snad silný politický mandát a dostatek času s výsledky studie naložit podle svého programu,“ vysvětluje radní Martin Hejl.
Jak to dopadne?
Radnice informovala, že výsledky studie není možné předjímat. „Parkování je v Praze 10 diskutovaným tématem už několik let, kdy zaznamenáváme hlasy pro i proti zónám stejně silně a žádný nepřevažuje. Nechceme ale podléhat zdání nebo emocím, studie by nám proto měla ukázat nový skutečný stav. Na základě reálných podkladů potom bude možné se rozhodnout, jak se k parkování formou ZPS postavit,“ uzavřel radní pro dopravu Martin Hejl.
Kdo to rozhodne?
Pro případnou realizaci Zón placeného stání je po rozhodnutí orgánů samosprávy městské části zapotřebí požádat magistrát o zhotovení prováděcí dokumentace prostřednictvím pražské Technické správy komunikací, projednat ji, následně schválit dodatek příslušné vyhlášky Radou hl. města Prahy a po jejím schválení TSK zajistí vlastní stavebně-technické úpravy v dopravním značení a osazení platebními stojany.
Praha 10: jednotně se sousedy
- Praha 10 (starosta Vladimír Novák – ČSSD, radní pro dopravu Martin Hejl – ODS) připojila k memorandu čtyř městských částí, díky kterému bude na klíčových otázkách dopravy spolupracovat s Prahou 1 (starosta Oldřich Lomecký – TOP 09, radní pro dopravu Richard Bureš – ODS), Prahou 2 (starostka Jana Černochová – ODS, radní pro dopravu Jan Korseska – ODS), Prahou 3 (starostka Vladislava Hujová – TOP 09, radní pro dopravu Lucie Vítkovská – ODS) a Prahou 9 (starosta Jan Jarolím – ODS, radní pro dopravu Tomáš Holeček – ODS). „Doprava v širším centru, kam Praha 10 bezpochyby náleží, se dennodenně dotýká statisíců lidí. Je v zájmu MČ uplatnit koordinovaný a společný přístup,“ říká radní pro dopravu Martin Hejl.
- Praha 10 obdobná jednání zahájila se sousední Prahou 4 (starosta Petr Štěpánek – SZ, radní pro dopravu Alžběta Reichertová – SZ). Společně bude řešit úpravy v MHD, dopady změn ZPS, městský okruh či zvláště s Prahou 9 požadavky nové železniční infrastruktury.